Тол-системата поевтиня с 50 млн. лв. от ниската цена на австрийската Kapsch. Една от най-проблемните поръчки на държавата е към края си: изборът на компания за изграждането на тол-системата се проточи повече от година, на финала беше даден абсурдно кратък срок от един ден за оферти, а четири от шест кандидата бяха отстранени. Въпреки това търгът има хепиенд, защото се печели почти сигурно от австрийската компания Kapsch, която е изпълнила подобни поръчки в няколко европейски държави, а цената е с 50 млн. лв. под очакваните от държавата 200 млн. лв.
Регионалният министър вече обяви, че ще се бърза с договора до края на октомври и ако наистина няма вълна от обжалвания, целта на държавата е новият вид плащане да заработи до края на следващата година. Тогава камионите и автобусите ще заплащат според изминатото разстояние и вероятно ще им струва повече, а за колите ще има електронни винетки. Държавата смята, че ще получава между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно от платеното преминаване през пътищата й.
Австрийски победител във финалния дуел
Консорциумът "Капш трафик солюшънс" около австрийската компания Kapsch е най-вероятният изпълнител на тол-системата в България. В състезание със само още един останал кандидат обединението не само получи максималната възможна техническа оценка от 100 точки, но и даде по-ниска цена. Второто всъщност е решаващо за определяне на победителя, тъй като носи 70% от крайната оценка. Офертата на австрийската група е 149.99 млн. лв. спрямо 193.5 млн. лв., предлагани от консорциума "Тол България", в който влизат българските "Телелинк", "Сирма груп" и "Сиенсис". Това стана ясно при отварянето на ценовите предложения в сряда. Прогнозната цена на поръчката беше 200 млн. лв. Техническата оценка на българския консорциум също е доста по-ниска - 66.67 точки, така че шансовете да получат договора са на страната на "Капш".
Какво следва
Очакванията са победителят да бъде определен до края на октомври и да бъде подписан договор с него. Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата, но надеждите на регионалното министерство са тя да заработи до края на следващата година.
Преграда пред тези амбициозни срокове може да дойде по линия на обжалването. От четирите отстранени кандидата засега никой не е обявил, че планира такова. Дори пред "Капитал" Веселин Тодоров от "Сиела" (дисквалифициран на ниво техническа оферта) обяви, че почти сигурно няма да се обърне към съда, защото няма как офертата им да е била перфектна, след като имаха 24 часа за подготвянето й. Запитан дали "Тол България" ще обжалва техническата оценка, собственикът на водещия партньор в консорциума "Телелинк" - Любомир Минчев, отказа коментар.
Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде разработена специално за българските условия, ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.
Кой е победителят
Консорциумът "Капш трафик солюшънс" включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия. Групата има клон и в България, който е открит през 2005 г. Самата Kapsch е австрийска фамилна компания, основана през 1892 г. В момента за нея работят близо 6900 души. Групата включва три основни бизнес подразделения - Kapsch TrafficCom, Kapsch CarrierCom и Kapsch BusinessCom, които съответно предлагат решения за трафик, превозвачи и предприятия. Първата дейност формира над половината от оборота на групата. За финансовата 2016/17 г. приходите й са 1.1 млрд. евро, а печалбата й преди лихви, данъци и амортизации традиционно е около 100 млн. евро, макар че за миналата година намалява до 68.1 млн. евро заради еднократни ефекти. Групата е изпълнявала проекти почти по целия свят, като е работила както за местни и централни правителствени агенции, така и за всякакви по размер компании.
Вторият конкурент, допуснат до финала, "Тол България", включва само български компании. Водещ участник в консорциума е "Телелинк", а партньори са "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма. Бизнесът на трите компании в обединението е значително по-малък от този на австрийската Kapsch. За 2016 г. общите им приходи са под 70 млн. евро.
Иначе от търга на ниво технически оферти бяха отстранени чешката "Толлнет", "Контракс" (която участваше в консорциум с унгарската I-Cell), обединението "Телетол" (БТК, "Нованор" и Icom) и "Сиела" на Веселин Тодоров.
Кого засяга
Тол-системата ще засегне камионите и автобусите, но не и леките автомобили, които ще използват електронни винетки, които ще са с фиксирани цени, каквито са и в момента. Тежкотоварните превозни средства ще се таксуват на база изминати километри. Цената на километър обаче засега не е ясна, тъй като ще бъде определена с постановление на правителството. Системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, или около 16 хил. км.
България да събира данъци на Швеция? Европейската комисия предлага съществена промяна в режима на ДДС в Европейския съюз, която цели да се премахнат голяма част от измамите с данък добавена стойност. Според данни на самата ЕК заради досегашния режим при вътрешнообщностните доставки годишно страните членки губят по 50 млрд. евро данъчни приходи.
"Настоящата система беше приета през 1993 г. като временна след основаването на Единния пазар, практиката обаче се каза фиаско. Тя коства повече от 1 млрд. евро годишно на фирмите, за да я прилагат, а измамите се струват по 100 евро на всеки европейски гражданин", каза днес еврокомисарят по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси.
ЕК предлага да се промени на начина на начисляване на ДДС при търговията между страните членки, така че да се премахне възможността за т.нар. "липсващ търговец". В момента когато една стока се изнася към друга страна членка, тя е освободена от ДДС. Данъкът се начислява при продажбата й в страната, за която е предназначена. Това обаче създава възможност фирми еднодневки да внасят стоки без ДДС, след това да ги продават с данък, но да пропускат да внесат данъка като фалират или просто изчезват. "Представете си ако имате проблем в страните членки, където е възможно веднага да проверите дали ДДС-то е внесено, какво се случва на ниво ЕС, където проверката става след няколко месеца", каза служител на Европейската комисия.
Заради подозрения в подобна схема през 2015 г. в Италия за кратко беше арестуван представителят на съвета на директорите на "Техномаркет" и "К и К Електроникс" Николай Китов. Обвинението на италианската прокуратура беше, че българската компания е продавала на италиански фирми еднодневки стока, която те след това са препродавали на големи местни търговци. След като са изтегляли данъчния кредит, посредниците са фалирали. Делото срещу Китов и предполагаемите му италиански съучастници в Италия все още продължава.
В някои схеми, известни както "ДДС въртележки" стоката се препродава многократно през границите на страните членки. Практиката е толкова разпространена, че дори бившият лидер на "Ал Кайда" Осама Бин Ладен е участвал в подобни схеми в Италия (документи за това бяха намерени в пакистанското му скривалище).
Сега ЕК предлага при износ на стоки в рамките на ЕС, ДДС да се начислява в страната на произход, като ставката ще бъде на страната получател. След като се осъществи износът, страната, която е събрала данъка ще превежда парите на страната получател. На практика, страните членки ще събират данъците си едни на други. Така се избягва появата на"липсващи търговци", тъй като стоките ще пътуват с начислени данъци.
Компаниите, които получат специален сертификат за надеждност пък ще могат да продължат да работят по настоящата ДДС система. От ЕК твърдят, че предлаганото "единно европейско гише", в което търговците ще могат да подават декларации и плащания сериозно ще улесни търговията в рамките на ЕС. Подобен механизъм беше въведен преди време при трансграничната търговия с он-лайн услуги.
Големият проблем пред системата, която иначе изглежда логично е, че в различните страни членки има значителни разлики в събираемостта. Например, т.нар. "ДДС дупка", т.е. разликата между очакваните и реално получените данъчни приходи е почти нула в Швеция, но над 30% в Малта, Румъния или Италия. За България дупката през 2014 г. е била 20%, което е било близо 2 млрд. лв. пропуснати приходи за бюджета. Естествено българската приходна администрация ще има голям интерес нейното ДДС да бъде събирано в Швеция или Германия, но едва ли шведската и германската данъчни служби са очаровани от възможността българските им колеги да събират техните данъци.
Заради "Кумгейт" ГЕРБ направи Борисов за посмешище. Шумният скандал с шуробаджанашките назначения в Хасково вчера доведе до конфузна ситуация - премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов бе направен за посмешище не от друг, а от собствената си партия. Докато той редеше с апломб във Варна слова как оставката на Делян Добрев като депутат е морален акт и обещаваше всички роднински назначения да бъдат отменени, в парламента подопечните му депутати гласуваха срещу оставката на Добрев като народен представител.
Борисов се появи в 9.30 ч. пред журналисти в "Евксиноград", където предния ден посрещна балканските лидери Ципрас, Вучич и Тудосе. След репортерски въпрос той посвети половин час за нравоучителна лекция как ГЕРБ категорично ще вземе мерки срещу роднинското кадруване. "Утре или вдругиден ще събера Изпълнителната комисия и ако някъде има подобни назначения, ще трябва да изберат и да си отидат", заяви той. Премиерът обясни, че поради многото си ангажименти в последните дни не успял да говори с партията си, но ГЕРБ не била като другите формации и затова винаги печелела изборите. "За БСП властта винаги е била власт и пари, над 100 години", обобщи той.
Борисов обаче бе категоричен, че с оставката на Добрев ГЕРБ не поема вината, тъй като бившият енергиен министър бил професионалист и авторитетен човек, но било морално да напусне властта, защото имало много други хора в партията, които предпочели да разграничат семейството от постовете. Един такъв бил самият Борисов. Премиерът се ожали, че заради него дъщеря му и сестра му не можели да просперират в кариерата. "Стои момичето (дъщеря му), плаче и казва: "Не мога"! Ако я пратя в частна фирма, заминава фирмата. Пратя ли я на държавна работа, това ще бъде гейт", обясни Борисов. Друг светъл пример бил Владислав Горанов, който уволнил съпругата си, след като оглавил финансовото министерство". "И тя седи вкъщи, киселее, нервира се, сърди се", описа Борисов семейната драма на Горанови. "Длъжни сме да покажем, че оставката е морален акт", обобщи в крайна сметка премиерът. Борисов се обяви и за предсрочни избори в Хасково. "Нахалство е кметът да не си отива заедно с Добрев", заяви той.
По същото време депутатите му в парламента разиграваха сценка "Деляне, приятелю, остани", "ако скочиш от борда, червените акули ще те разкъсат във водата" и т.н. Председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов обяви, че ще бъде предателство, ако подкрепят оставката на Добрев. А колежката му Цвета Караянчева чистосърдечно възкликна: "А кой ще бъде следващият, ако дадем Делян?".
Засега единственото последствие от скандала е, че съпругата на депутата от ГЕРБ Александър Ненков напусна вчера поста си в "Булгартрансгаз", където е още и кумът им.
Борисов блесна и с оригинална трактовка за ролята и значението на институцията "кум" в днешно време. Тя вече не била важна както преди, защото кумът вече не се вземал за сватбите с музика, младите просто търсели някой познат, за да се подпишат. "Много млади хора влязоха в ГЕРБ, сприятелиха се, създадоха семейства", разказа той партийно-житейските си впечатления. Но призна, че сред толкова много управленски кадри из страната няма как да няма някъде нещо нередно. И ролята на опозицията била да следи за нередности, а ГЕРБ да реагира. Депутатите му обаче не проявиха грам самокритика и въобще не демонстрираха желание за подобна реакция.
Историята показва, че това не е първото обещание на Борисов да разчисти роднините във властта. Предишните му катастрофираха, тъй като подчинените му ги бойкотираха. "Корупцията и назначаването на свои хора във властта е най-големият бич в момента в България", заяви Борисов още през 2009 г., малко преди да спечели за първи път парламентарните избори. Много пъти след това обещаваше в управлението да няма назначения тип "мой-твой". Скандали, подобни на този в Хасково, обаче се вихрят постоянно при управлението на ГЕРБ, и то в цялата страна. През 2011 г. например председателят на общинския съвет в Силистра Александър Сабанов се оплака от депутата от ГЕРБ Стефан Господинов: "Еднолично взема решения за назначения "на всяка цена" на роднини, семейни приятели и "удобни" хора в различни институции". Година по-късно скандал има и в Плевен, където днешният кмет Георг Спартански атакува градоначалника Димитър Стойков (ГЕРБ) за масово назначаване на роднини в общинската администрация и предприятие "Жилфонд".
Сигналите продължиха и в настоящия мандат на местната власт. През 2016 г. трима петричани внесоха сигнал в Сметната палата с данни за масова шуробаджанащина и назначения без конкурс в местната община. "Сред новоназначените е Зоя Коемджиева в отдел "Земеделие". Тя е дъщеря на Живко Коемджиев - общински съветник в ОбС-Петрич от ГЕРБ. В дирекция "Общинска собственост и наеми" е назначен Божидар, той е баджанак на Георги Динев - председател на Общински съвет-Петрич, избран за общински съветник от листата на партия ГЕРБ", написа през 2016 г. вестник "Струма". Пловдивски медии пък са писали за тандема в сферата на общинската култура Даниела Дженева - Кирил Велчев (майка и син). И във Варна има дует от син и майка, който проби дори в парламента - Лилия Христова и Павел Христов.
Подобни роднински връзки се вихреха през годините и в София. Така например при първото правителство се оформи страхотен приятелски кръг в РВД. Най-напред Илия Манолев, близък другар на вътрешния министър тогава Цветан Цветанов, стана зам.-директор на предприятието по административната дейност. После в него бяха назначени Венета Флорова, съпруга на шефа на ГДБОП Станимир Флоров (също голям приятел на Цветанов), както и Любомир Велчев, племенник на депутата Красимир Велчев. Там попадна и Венцислав Марков, приятел на много близкия до премиерското сърце Александър Сталийски. Никой не дръзна да ги отстрани въпреки клетвите на премиера Борисов.
ЕК заплаши София със съд и заради електромобилите. Европейската комисия показа вчера два нови жълти картона на България заради неспазване на евродирективи - и двете свързани с транспорта. Страната ни получи последно предупреждение, че бави законовата уредба за изграждане на зарядни станции за екоавтомобили, работещи на ток, природен газ и водород.
Директивата, която урежда изискванията към точките за зареждане с автогорива, различни от бензин и дизел, е от 2014 г. и трябваше да бъде приложена най-късно до ноември 2016 г., но България и още 8 държави закъсняват вече с цяла година. Ето защо преди месеци ЕК започна наказателна процедура, а вчера обяви, че ако до два месеца София не приеме необходимите нормативи, случаят ще бъде предаден на Съда на ЕС. Евродирективата за разгръщане на мащабна инфраструктура за алтернативни горива цели "да намали зависимостта на транспорта от петрола, да се смекчи въздействието му върху околната среда и по този начин да се укрепи водещата роля на Европа в борбата срещу изменението на климата", припомнят от Брюксел.
Другата заплаха за завеждане на иск срещу България в Евросъда идва заради неспазването на директива, която изисква всяка държава от ЕС да има независим орган за разследване на тежки жп инциденти - аварии, катастрофи и т.н. Вчера ЕК отправи последно предупреждение, защото у нас има смесване и дублиране на функции - с такива разследвания се занимават и спецзвено в Министерството на транспорта, и отделна служба в Изпълнителната агенция "Железопътна администрация". Точно заради това срещу страната ни върви наказателна процедура. Критиките на ЕК са, че агенцията отговаря за безопасността на жп транспорта, като контролира работата на БДЖ и НКЖИ, и не е редно нейни кадри да разследват и жп произшествията, причинени от машинисти, кантонери и т.н.
Министерството на транспорта е подготвило законови промени и в мотивите към тях твърди, че така България ще изпълни повелята на евродирективата за независимост на разследващото звено. Но поправките още не са стигнали до обсъждане в парламента. Ето защо сега ЕК дава ултиматум: ако до два месеца София не убеди Брюксел, че вече е изрядна, наказателната процедура ще мине в най-тежката фаза - Еврокомисията ще отнесе казуса до Съда на ЕС.
На опашката
България сериозно изостава от повечето държави в ЕС в преминаването от петролни деривати към по-чисти автогорива - ток, природен газ, водород. Това се дължи и на слабата инфраструктура за зареждане. Холандия например е по-малка от България, но там има 20 хил. зарядни станции за коли на ток и хибриди, а у нас няма и 100. В Норвегия се движат над 100 хил. електромобила, а у нас са едва неколкостотин. Германия, Франция и други държави вече обявиха срокове за пълен отказ от колите, чиито двигатели се "хранят" с дизел.
Икономиката с рекорден скок. Ръстът на българската икономика за 2016 г. е с рекордните 3,9%, показват ревизираните данни на Националния статистически институт (НСИ). Това е най-бързият ръст на икономиката след като световната финансова криза застигна и България през 2008 г. Предварителните изчисления на статистиката показаха ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) за 2016 г. само с 3,4 на сто.
В номинално изражение произведените стоки и услуги в България през миналата година са на стойност 94,13 млрд. лв. От данните на НСИ става ясно, че износът и потреблението са двигателите на икономиката на страната. Като сериозната ревизия на ръста на БВП в посока нагоре се дължи на експорта. Според окончателните данни на НСИ, през 2016 г. износът нараства с 8,1% и достига 60,22 млрд. лв., при ръст от 5,7% според предварителните оценки.
Крайното потребление през миналата година нараства с 3,3 на сто. Като това се дължи на потреблението на домакинствата, което се увеличава с 3,5%.
По отношение на инвестициите на бизнеса обаче данните никак не са добри. Инвестициите на предприятията през миналата година се свиват с 6,6%, сочат окончателните данни на НСИ. Докато предварителните оценки показваха спад с 4%. Тази негативна тенденция продължава и през настоящата година. Инвестициите продължават да се свиват като спадът през първото и второто тримесечие на годишна база е съответно с 4,6% и с 1%. Преките чужди инвестиции в страната също намаляват, като до края на август те са само 431,8 млн. евро, което е с над 55% по-малко спрямо същия период на миналата година.
През 2017 г. икономиката на страната обаче продължава да нараства с бързи темпове - съответно с 3,5% и 3,6% през първото и второто тримесечие. Това отново се дължи на износа и потреблението на домакинствата. А свиването на инвестициите от страна на бизнеса има отрицателно влияние върху икономиката на страната.
Банско разкрива 5000 работни места. Около 5 000 работни места ще бъдат разкрити в Банско за предстоящия зимен сезон. Тази година от туристическия бранш ще разчитат не само на български работници, но и на хора от трети страни извън Европейския съюз.
Експерти от Агенцията по заетостта се срещнаха с хотелиери в курортния град, за да разяснят при какви условия ще могат да наемат служители от Украйна, Молдова и други държави. Именно украинци и молдовци са работниците, към които са се насочили хотелиерите, тъй като целта им е да привлекат хора, говорещи руски език.
За да бъдат наети сезонни работници от чужбина работодателите ще трябва да попълнят комплект от десет задължителни документа, които да подадат в бюрата по труда. Те могат да бъдат обработени за около две седмици, а в тях отпадат и редица спънки относно професионалните квалификации на работниците.
235 000 легални кладенеца ни спасяват при безводие. Към 235 000 са регистрираните кладенеца за лично ползване от домакинствата, сочат данни на екоминистерството, предоставени на „Монитор". Най-много - почти 36 000 са тези в Пиринска Македония. На второ място над 30 500 са легалните бунари област Велико Търново.
В трите области по Черноморски - Добрич, Варна, Бургас вписаните в регистрите на МОСВ кладенци са повече от 55 400. Около София легалните бунари в дворовете са около 18 600, а в област Габрово - към 10 200. В областите Разград, Силистра и Търговище общият им брой е около 11 000, а в Плевенско и Ловешко - над 4100. От екоминистерството уточниха, че регистрите на кладенците за задоволяване на собствените потребности на гражданите се водят от басейновите дирекции.
Те са публични и достъпни на интернет страницата на всяка дирекция. Към момента регистрите са в процес на преоформяне и доработване, за привеждане им в съответствие с нормативните изисквания.
Съгласно Закона за водите, един водоизточник се определя като кладенец за задоволяване на собствените потребности на гражданите, когато е разположен в имот в границите на населено място или селищно образувание, изграден и черпи вода от първото от повърхността водно тяло, водата от него се използва за домакински цели, както и за водопой на животни и за поливане в границите на собствения имот, с изключение на потребностите от вода за извършването на стопанска дейност и упражняване професия или занаят. Ако не е изпълнено някое от посочените по-горе условия, изграждането на кладенеца и ползването на водата от него е допустимо
само след издадено разрешително за водовземане.
Физическите лица - собственици или ползватели на недвижим имот, разположен в границите на населените места и селищните образувания, имат право на безвъзмездно водовземане до 10 куб. м на денонощие за собствени потребности от намиращите се в него повърхностни и подземни води, както и в случаите на ползване на индивидуални системи за отопление и/или охлаждане (термопомпени системи) с обща инсталирана мощност до 50 киловата, използващи като първичен енергиен източник енергията на сухите зони в земните недра и на подземните води с температура до 20°С, с изключение на минералните води.
Законът определя максимално черпенето на вода от кладенци за задоволяване на собствени потребности на гражданите не по-голямо от 50% от наличните ресурси на първото от повърхността водно тяло в района на съответното населено място. За останалите 50% от ресурсите се издават разрешителни за водовземане за различни цели.
Върнаха за доразследване делото за трагедията в Бисер. Съдът в Харманли върна за доразследване на районната прокуратура в Пловдив обвинителния акт за наводнението в село Бисер срещу бившия областен управител на Хасково Ирена Узунова. Това станало след закрито съдебно заседание. Узунова е обвинена за това, че от 18 октомври 2011 г. до 6 февруари 2012 г. в Хасково като областен управител по това време не е изпълнила служебните си задължения, вследствие на което е причинила наводнение по непредпазливост - скъсване на язовирна стена, последвала е смъртта на 8 души и са причинени щети за 1 469 872, е тезата на обвинението.
Според прокуратурата Узунова не е взела спешни мерки за рехабилитация на съоръжението и не е разработила евакуационен план в случай на авария. Още на десети ноември 2011 г. тя е била предупредена с доклад от „Гражданска защита", че язовирът е опасен.
Инцидентът в Бисер стана на 6 февруари 2012 г., когато се скъса стената на язовир "Иваново" и в 8:10 часа висока вълна залива селото, което се намира на около 10 километра надолу по течението на изтичащата от язовира река Бисерска.
Ирена Узунова беше в Бисер още в деня на трагедията и бе до хората месеци наред. Тогава управляващата партия ГЕРБ даде 1 млн. лв. за възстановяването на селото, от разрушените 54 къщи, така бяха възстановени половината.
Подписка в защита на бившия областен управител тръгна в селото, още когато прокуратурата и повдигна обвинение.
"Това не е сериозно Намериха виновен! И то кого? Жената, която бе тука 40 дни, впрегна държава да ни помага и страда с нас", категорични са бисерчани.
„Надявам се да се установи невинността ми", каза Ирена Узунова.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |