ГЕРБ и патриотите замислят общински сили за сигурност. ГЕРБ и "Обединени патриоти" искат да се позволи на общинските съвети и кметовете да създават собствени звена за контрол на обществения ред в населените места и собствени системи за видеонаблюдение. Те ще получат права, които в момента има само полицията.
Парламентарните групи на управляващата коалиция внесоха общ проект за промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация. Подписите под него са на зам.-шефа на парламента Емил Христов от ГЕРБ и зам.-председателя на "Обединени патриоти" Искрен Веселинов. "Създадената през 2009 г. възможност общините да създадат звена "Общинска полиция" се оказа с ограничена приложимост поради високата цена на издръжката на един полицай. Поради това към момента от тази възможност са се възползвали едва 9 общини - столицата, някои областни градове и други общини с по-добри финансови възможности", мотивират се вносителите. Затова предлагат на местните администрации да се разреши "да си създават звена за контрол по изпълнението на актовете на общинския съвет и кметовете, свързани с опазването на обществения ред, общинското имущество, организацията на движението в населените места". На практика това ще са общински служители, а не като при общинските полиции - служители на МВР.
На служителите в тези звена ще се даде право да изискват документ за самоличност при констатирано нарушение и да задържат до пристигането на полицията, ако нарушителят бъде хванат на място да уврежда общинско имущество, да нарушава обществения ред или правилата за движение. В София например на работещите в Центъра за градска мобилност ще се разреши да задържат хора до пристигането на униформените полицаи. "Служителите на тези звена ще подпомагат цялостната контролна и административно-наказателна дейност на общината, опазването на собствеността и реда. Новите правомощия няма да доведат до допълнително натоварване на общинските администрации, съответно на бюджетите им", твърдят вносителите. В общия случай тези дейности ще се извършват, както и досега, от съществуващите общински звена за контрол - инспекторати, общински предприятия - например за контрол по паркирането", се казва в мотивите. Служителите ще носят униформи и отличителни знаци, одобрени от съответния кмет. В срок до три месеца от назначаването си те ще минават и курс по специална програма, изготвена от МВР. Контролиращите от местната администрация ще могат да съставят протоколи за предупреждение и да връчват предписания.
Управляващото мнозинство предлага общините да изграждат и използват свои средства и системи за наблюдение, въз основа на които кметовете ще глобяват с електронен фиш. Чрез промените в Закона за местното самоуправление в преходните разпоредби на Закона за движение по пътищата се записва, че общините имат право да използват за установяване на нарушения на правилата за движение автоматизирани технически средства и системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС-то.
Според ГЕРБ и "Обединени патриоти" предложените мерки ще доведат до увеличаване на приходите от наложени глоби и до намаляване на пътнотранспортните произшествия.
В момент единствено МВР и пътната полиция имат право да наказват по видеоматериал чрез електронен фиш, и то само за нарушения по Закона за движение по пътищата. Сега се предлага това право да имат и кметовете.
Промените създават правна възможност, а не са задължение, уточняват вносителите. Заявено е още, че новите текстове не отнемат правото на общините, които желаят и имат необходимия ресурс, да създадат и ползват общинска полиция съгласно Закона за МВР.
Само преди няколко месеца ГЕРБ прокара и друга норма в тази посока. С приетия закон за частната охранителна дейност те дадоха възможност на кметове на малки, средни и големи градове да сключват договори с частни охранителни фирми, които да пазят цялото населено място. До този момент можеха да се подписват отделни договори за охрана на училища, паркове, водоеми, общински сгради и др. Въпреки протестите на опозицията и бизнеса правителството и ГЕРБ наложиха норми, които дават възможност на една охранителна фирма да охранява цял град, включително чрез видеонабюдение и мобилни охранителни патрули - независимо че в него има охранителна, общинска полиция, жандармерия, криминална полиция, звена за борба с организираната престъпност и други държавни звена. Веднага след приемането на нормата тя бе атакувана пред Конституционния съд и от президента Радев, и от главния прокурор. Двамата поискаха отмяната на разпоредбата на практика със сходни мотиви. Основните сред тях са, че е недопустимо се прехвърлят правомощия на държавата, реализирани от МС и конкретно от МВР, по опазване на обществения ред и националната сигурност.
Фирма за мотопеди блокира строителен търг за 17.4 милиона лева. На фона на вялите опити на кабинета "Борисов" да ограничи блокирането чрез жалби на големи обществени поръчки тази практика продължава. Неизвестната до този момент компания за автомобили, мотори и мотопеди "Р и Д Ауто-Строй" блокира с жалба изграждането на контролно-пропускателния пункт "Рудозем-Ксанти". Прогнозната стойност на обекта е 17.4 млн.лв. Дружеството никога не е било вписвано в Камарата на строителите и няма данни да развива каквато и да било дейност, предаде БНР.
Дупнишката "Р и Д Ауто-Строй" е основана със 100 лв. капитал и е собственост на 46-годишния Цанко Михайлов, показва справка в Търговския регистър. Той се е сдобил с нея преди малко повече от година, като я е купил от 34-годишния кюстендилец Радослав Джаджаров. През 2012 г. Михайлов се е разделил с фирмата си "Сиси Строй" ЕООД с 2 лв. капитал и с акциите си от друга компания - "Стармет 96" АД през 2010 година.
Поръчката за строителството на пункта "Рудозем-Ксанти" и пътя към него бе обявена от областния управител на Смолян Недялко Славов преди месец. Проектът е особено важен за жителите на Смолянска област, тъй като се очаква чрез него да се съживи бизнесът в населените места.
Блокирането на поръчката от неизвестна фирма със спорна биография идва на фона на обявената от правителството офанзива за това да се сложи край на масовото обжалване на важни търгове. Преди година премиерът се ядоса, че заради блокирането на поръчката за тол системата "губим милион и половина на ден". "Обжалване, обжалване, обжалване, обжалване от "Суходолска" №3, обжалване от "Суходолска" №3. Проверихме жалбоподателя, той мете пред "Пирогов", нали разбирате?", възмути се той. Наскоро и вицепремиерът Томислав Дончев разясни, че не може фризьорски салон да участва в обжалване на строителството на магистрала, и се закани това да спре. Преди дни в парламента бяха приети поправки в Закона за обществените поръчки, чрез които това да се преустанови. Всъщност обаче депутатите гласуваха крайно неясни текстове за отговорността на фирмите, които обжалват недобросъвестно, а юристи контрираха, че наказания за фалшиви оплаквания има и в момента.
Злоупотреби
Обжалването на поръчката за изграждането на тол системата от фалшиви фирми съвсем не изчерпва разнообразието от оплаквания. Преди няколко дни стана ясно, че поръчката за 60 млн. лв., с която трябваше да се купят нови линейки за спешната помощ у нас, е блокирана от жалба на неоткриваема фирма със 100 лв. капитал. Българската фирма "Вайнман технолоджи", регистрирана преди месец със 100 лева капитал, обжалва обществената поръчка пред Комисията за защита на конкуренцията. Оказа се, че под същото име работи и голяма немска компания за медицинско оборудване. Пред Би Ти Ви обаче германците отрекоха да имат нещо общо с обжалването и заявиха, че с името им се злоупотребява.
Превозвачи на бунт заради проекта за автомобилна камара. Нов шумен скандал заради лобисткото законодателство на управляващите тлее от доста време, но сега заплашва да ескалира още до края на тази седмица.
Автобусни превозвачи заплашиха с протест - да спрат всички автобуси за час и половина в четвъртък (между 13 и 14.30 часа), ако не бъде изтеглен законопроектът на управляващите за създаване на Българска автомобилна камара. Проектът е внесен от 12 народни представители, всички членове на транспортната комисия в парламента (от ГЕРБ и "Обединени патриоти" и един от "Воля"), начело със зам.-председателя на комисията Станислав Иванов (ГЕРБ).
Според автомобилните превозвачи законопроектът е лобистки, създава условия за корупция, направен е в интерес на конкретен кръг от фирми, даже е писан от тях.
В началото на седмицата 12 организации на превозвачи изпратиха писмо за среща в сряда сутринта с председателя на Народното събрание и с комисията по транспорт. В него те посочват, че проектът е бил внесен "тихомълком" на 18 май в деловодството на парламента - в период, когато вниманието на всички превозвачи и техните организации в България е съсредоточено върху процесите в Брюксел по пакетите "Мобилност" 1 и "Мобилност" 2.
В този контекст в писмото се поставя въпросът защо силово се налага създаването на камара, при това в явен опит да се избегне дискусията по въпроса, макар че очевидно голямата част от бранша е против. Твърди се, че основният инициатор на законопроекта Станислав Иванов е обещал на бранша срещи преди внасянето му, но това не е се е случило.
Организациите на превозвачи не приемат новата камара, която ще се управлява от представители на бизнеса, да получи правомощието да лицензира тяхната дейност, защото това може да изкриви пазара, като даде предимства на някои от играчите на него. Сочат се и редица други условия, които могат да засегнат сериозно най-вече малкия и средния бизнес, след като членуването в камарата става задължително заедно с ангажимента за плащане на членски внос. Със закона държавата абдикира от лицензирането и контрола в този сектор, който е много съществен за икономиката на страната.
В сряда представители на автомобилните превозвачи се срещнаха с лидера на БСП Корнелия Нинова, както и с вносителя Станислав Иванов от транспортната комисия, чиято оставка те поискаха, след като той обяви притесненията им за неоснователни.
Иванов заяви, че всички представители на транспортния бранш ще бъдат поканени в зала "Арена Армеец" да си изяснят позициите и посочи, че всички проблемни точки всъщност вече са били коригирани.
Нинова на свой ред каза след срещата, че управляващите ликвидират транспортния бранш, като го предават в ръцете на близките до властта. По думите й един от спонсорите на ГЕРБ - Миролюб Столарски (който държи една от големите транспортни фирми - "Карат-С"), вече е запазил името на автомобилната камара в Търговския регистър и той ще я представлява.
Според Станислав Иванов реалният вносител на наименованието на автомобилната камара в регистъра е КРИБ. Столарски действително бил вносителят, но после го е прехвърлил на КРИБ. "Проведох разговори с този господин, но същия ден той е прехвърлил наименованието на КРИБ и негов вносител в момента е КРИБ", каза Иванов, цитиран от "Фокус".
"Транспортните фирми ни запознаха, че от тях се очаква, след като тази камара се учреди по закона, внесен от ГЕРБ, те да внасят по 1000 лв. членски внос. Става въпрос за 17 хил. фирми и за чист приход за няколко лица в държавата от 17 млн. лв. Представете си за каква арогантност става дума", коментира Нинова. По думите й законът ще навреди най-вече малките и средните превозвачи.
Димитър Димитров, изпълнителният директор на една от организациите в бранша - Камарата на автомобилните превозвачи, критикува идеята за задължително членство и членски внос, както и записаното в проекта, че новата камара ще поеме функциите на държавната Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" по издаването на разрешителните за дейността.
Любопитно е, че след срещата си с представители на недоволните превозвачи депутатът от "Обединени патриоти" Атанас Стоянов, един от вносителите на законопроекта, изрази солидарност с "немалка част от техните доводи" и особено с това, че не е редно държавата в лицето на принципала - Министерството на транспорта, да се освободи от ангажимента си по контрола на този сектор. Той обяви, че е разумно проектът да бъде изтеглен, но решението щяло да се вземе на заседание на парламентарната група. На въпрос дали намира за смущаващо, че Столарски е запазил наименованието на камарата, Стоянов отговори с думите "има нещо гнило в Дания".
Siemens отваря инженерен хъб във Варна през есента. Германският концерн Siemens планира да открие през есента на 2018 г. във Варна инженерингов хъб за проектиране и модернизиране на системи за нуждите на автомобилостроенето. Той ще обслужва автомобилната индустрия, като в него ще се разработват и внедряват системи за производство и автоматизация, става ясно от публикация в корпоративния сайт на компанията.
"Голяма част от водещите германски производители на автомобили като "Фолксваген" и "Мерцедес" използват именно системи, базирани на компоненти и контролери на Siemens", каза Теодор Маринов, който е ръководител на две от направленията в структурата на "Сименс България" - "Дигитализирано производство" и "Процесни индустрии и задвижвания".
Според Маринов инженерите, които предстои да бъдат назначени на работа във варненския хъб, ще се занимават с интегриране и пускане на софтуера, както и със задвижвания за индустриалните роботи в автомобилните заводи.
Кадрите решават всичко
Подборът на кадрите, необходими за работата в новия проектантски център на "Сименс", е приключил в средата на април, след което е започнала подготовката му. "Хъбът ще бъде във Варна, тъй като установихме, че там има инженери с висока техническа подготовка, каза Маринов. Всички хора, които подбрахме за работа по проекта ни в града, до момента са живели и работили там. Без изключения всички те са завършили варненския Технически университет."
Сътрудничеството на "Siemens България" с варненския Технически университет е започнало през януари. Тогава са водени и първите разговори за сътрудничество в областта на подготовката на инженерни кадри по автоматизация и роботика, както и на т.нар. ECAD системи за проектиране на аналогови, цифрови и смесени електрически схеми.
От пресслужбата на учебното заведение съобщиха за "Капитал", че връзките им с българския клон на германското дружество имат вече няколкогодишна история. Siemens AG е една от компаниите, чийто приложен софтуер се използва за програмиране на контролери в лабораторията по "Проектиране на системи за автоматизация" на университета. Лабораторията по мехатроника в университета също е оборудвана с помощта на дружеството. Негови специалисти участват и в проверяващата и изпитната комисия по специалността "Siemens PLC технологии за управление".
Роботите, които сглобяват "Мерцедес"
"Въпреки това всички избрани за работа в хъба във Варна и в момента преминават специализирано допълнително обучение, тъй като в България все още няма учебно заведение, което да подготвя кадри в специфични сфери като разработката на софтуер за управление на роботи и поточни линии за производството на автомобили", каза Теодор Маринов.
Първата част от тренинга се провежда в центъра на "Сименс България". Втората ще бъде организирана в регионалната централа на компанията в Линц, Австрия, където инженерите ще бъдат обучени за програмиране на роботите Kuka, с които се извършва роботизираното сглобяване на купетата за автомобилите "Мерцедес".
Освен инженери за работа в хъба във Варна "Siemens България" е подбрала и хора с опит в логистиката, системите за управление на процеси (т.нар. ERP системи), както и в изнасянето на бизнес услуги. Те също ще преминат курсове за опресняване на езиковата подготовка по английски и немски.
"Проектантският ни център ще бъде разположен в базата на компанията ни във варненския "Бизнес парк", с който работим от години, каза Теодор Маринов. Там от още от откриването му са базирани регионалните ни търговски и сервизни звена. В момента разширяваме офисите си и работим по оборудването им".
И още един хъб в България
Втори хъб на "Сименс" през есента на 2018 г. ще бъде открит и в София като на работа ще бъдат назначени още 12 - 15 специалисти. Там ще се обработват клиентските поръчки на компанията в направленията "Дигитализирано производство" и "Процесни индустрии и задвижвания" за целия регион Централна и Източна Европа. Центърът в София ще обслужва на родните им езици клиенти от 10 държави. Така екипът на Siemens в България, който в момента е около 500 души, ще се увеличи с още около 30 човека.
140 години присъствие в България
През тази година Siemens отбелязва 140 години в България. В момента за българския й офис служителите работят в девет направления - автоматизация, сградни технологии, задвижващи технологии, енергетика, здравеопазване, транспорт, финансови услуги, продукти и услуги за крайния потребител. Служителите са разположени в завода в Правец, който произвежда измервателна апаратура за продукти високо напрежение, и в два центъра в София и Пловдив.
Данни на "Сименс България" показват, че през 2016 г. компанията има приходи от 100 млн. лв. и печалба от 11.2 млн. лв. В здравната дивизия на дружеството Siemens Healthcare у нас работят 28 души. Тя предлага високотехнологично оборудване на болници и медицински центрове и цялостни решения за тяхната работа. През 2016 г. здравният офис е реализирал продажби на стойност 14.5 млн. лв., като печалбата от тях е 1.1 млн. лв.
Теменужка отчете в Белград работата по газовата връзка със Сърбия. Реализацията на проекта за изграждане на междусистемната газова връзка България - Сърбия обсъдиха в Белград българският енергиен министър Теменужка Петкова, сръбският министър на енергетиката Александър Антич и министърът на външните работи и търговията на Унгария Петер Сиярто, съобщи българското енергийно министерство. България, Сърбия и Унгария ще работят за гарантиране на енергийната сигурност в региона, като развият сътрудничеството си в областта на природения газ, са заявили тримата министри.
В съобщението се припомня, че на 17 май в рамките на срещата на върха ЕС - Западни Балкани бе подписана съвместна декларация за ускоряване на изграждането на междусистемна газова връзка България-Сърбия. С цел интегриране на проекта в съществуващата газопреносна мрежа на България българската страна декларира намерението си да определи със съгласието на Еврокомисията „Булгартрансгаз" ЕАД за организатор на проекта и оператор на бъдещия газопровод на българска територия.
През май т. г. започна изпълнението на проекта „Техническа помощ за подготвителни дейности до началото на строителството на междусистемна газова връзка България-Сърбия" по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност". Крайният резултат от проекта ще бъде издаването на разрешително за строеж, като заложеният бюджет е 6 млн. евро. В тази връзка Министерството на енергетиката предлага „Булгартрансгаз" да бъде включен като бенефициент по програмата.
Министрите Петкова и Антич подчертаха, че ще бъдат предприети всички необдходими мерки, така че интерконекторът да се въведе в експлоатация до 2022 г.
Посланикът на САЩ: България може да постигне 2% разходи за отбрана до 2024 г. Посланикът на САЩ у нас Ерик Рубин заяви, че България е сред малкото съюзници в НАТО, вече създали постижим план за достигане на 2% от БВП за отбрана до 2024 година.
Сега планът трябва да бъде приведен в действие и да бъде постигнат реален прогрес. Увеличените разходи за отбрана и споделянето на тежестите ще бъдат ключов приоритет на САЩ и на предстоящата среща на върха в БрЕюксел, каза още той и поздрави България за плана и че е сред малцината съюзници, които вече са по пътя на изпълнението на този ангажимент.
По думите му предприемането на стъпки за реализиране на военните разходи преди срещата в Брюксел ще постави България в едно завидно положение.
"България е способна да извършва велики дела в рамките на постигането на целите на ЕС и НАТО. Тя притежава сила да вдъхновява и мотивира съседите си. Оптимист съм за двустранните ни отношения, за НАТО", заяви още дипломатът по време на лекция за НАТО и двустранното сътрудничество между България и САЩ, която изнесе във Военната академия "Г.С.Раковски".
Той напомни за предвидените в последните години средства за модернизиране на българските въоръжените сили, като по думите му пречки са отложили изпълнението на тези планове, а България продължава да разчита на оборудване от съветската ера. Той отбеляза, че инвестирането в модернизация не само изпълнява ангажиментите на България спрямо НАТО, но ще засили въоръжените сили на страната по много начини.
Рубин посочи придобиване на нови сухопътни бронирани машини, което по думите му ще помогне също за засилване на ролята на България в самия алианс, помагайки и за сигурността на българските граници и национална територия. За модернизирането на флота посланикът каза, че то ще помогне за охрана на бреговата линия и за по-засилено използване на добре тренираните български ВМС, както и за повече възможности за съвместни тренировки със съюзници и партньори. А нов, по думите на посланика, оперативно съвместим с НАТО изтребител ще даде възможност на талантливите пилоти от ВВС да тренират с повече съюзници и партниращи нации, включително повечето съседи. Рубин добави, че Гърция, Турция и Румъния използват Ф-16. Посланикът каза, че България решава кой е най-добрият избор, но отбеляза, че е ясно, че страната трябва да модернизира скоро ВВС заради сигурността на пилотите, както и за да намали зависимостта от Русия за военните си нужди.
Ерик Рубин каза, че за него, като американски посланик, е естествено да спомене американско оборудване, но модернизация и оперативна съвместимост с НАТО, какъвто и да е изборът на екипировка, са крайно необходими на България за изпълнение на ангажиментите към алианса.
Дипломатът обобщи, че преди срещата на върха на НАТО в Брюксел идния месец България е в позицията да се отличи сред съюзниците. С миналогодишното военно учение "Сейбър гардиън 17", успешното председателство на Съвета на ЕС и началото на подготовката за "Сейбър гардиън 19", България вече има едно "уникално резюме" сред съюзниците. Предприемането на действия сега във връзка с изпълнението на разходите за отбрана и модернизационните планове тъкмо преди срещата на върха, ще открои България и ще я постави в една изключително благоприятна позиция по време на срещата в Брюксел през юли, посочи Ерик Рубин.
По думите му САЩ застават до България в действията й за изпълнение на тези мерки, но само България и самите българи могат да вземат нужните решения.
"Както се вижда в последните 25 години, България е способна на големи постижения, когато се съсредоточи върху определена цел, каквито бяха членството в Европейския съюз и в НАТО. България също така показва способност да мотивира и вдъхновява своите съседи, които желаят да извървят нейния път. Очаквам с нетърпение да видя какви стъпки ще предприеме България в Алианса и като регионален лидер, и съм изпълнен с оптимизъм за бъдещето на страната, за нашите двустранни взаимоотношения, за всички наши страни в НАТО и за ролята на България в Алианса", добави посланик Ерик Рубин.
След визитата на Борисов: България ще произвежда военни дронове с Израел. България и Израел могат да работят заедно в областта на новите технологии, по-специално в отбраната - за производството на дронове.Това стана ясно при разговора на българския премиер Бойко Борисов с израелския му колега Бенямин Нетаняху, който се проведе в сряда в Ерусалим. Борисов е на тридневна официална визита в Израел, като навръх рождения си ден, той гостува на Нетаняху.
"Когато пътувахме насам, им казах на министрите, че ще видят един човек, който е световен талант в политиката - той може да бъде най-добър приятел до камината на президента Доналд Тръмп и в същото време да е на парада на Червения площад до президента Владимир Путин. Има много неща да обсъдим днес. Не винаги отношенията между ЕС и Израел са на нужното ниво. За мен обаче Израел е бил винаги един от най-важните фактори за мира в Близкия изток, заяви Борисов.
„Ще обсъдим възможности за съвместна работа във високите технологии, и то главно за военна техника - примерно дронове. Българските и израелските военни пилоти тренират заедно и това е много успешно сътрудничество. Можем да развиваме отношения и в здравеопазването. Нашите служби също работят отлично в борбата срещу тероризма. Искам да благодаря за всичко на моя приятел Биби Нетаняху", каза още Борисов.
Българският премиер обяви, че се очаква през септември в София и в Тел Авив да бъдат открити два еднакви паметника в памет на спасените български евреи.
"Ние винаги ще бъдем признателни на България, чиито граждани са лягали на релсите, за да предотвратят депортацията на българските евреи.
„Оценяваме високо вашите усилия за борбата с антисемитизма, радикалния ислям и тероризма", заяви от своя страна Нетаняху. Той благодари на Борисов за отстояването на интересите на Израел в редица международни форуми, в които участва, както и в рамките на ЕС. „Време е всички европейски лидери да разберат, че Израел е страната, която отстоява интересите на всички ни в Близкия изток. В този дух, приятелю мой, те приветствам с добре дошъл!", обърна се Нетаняху към Борисов.
След срещата с премиера на Израел Борисов разговаря с президента на страната Реувен Ривлин, с лидера на парламентарната опозиция Исаак Херцог и с президента на Световния еврейски конгрес Роналд Лаудер. Българският премиер посети Божи гроб, гостува на патриарха на Ерусалим, а вечерта му приключи с коктейл в негова чест, организиран от кмета на Тел Авив Рон Хулдай.
Президентът Равлин му пя Happy birthday to you
Президентът на Израел Реувен Ривлин пя на Борисов по повод рождения му ден. С Happy вirthday и торта бе зарадван министър-председателят ни, който сърдечно благодари за жеста и разцелува жената, която му поднесе торта. Изненадата бе направена след официалния им разговор. "Ние се отнасяме с огромно приятелство към България. И мисля, че това приятелство може да развие множество възможности за двете държави", заяви Ривлин в началото на срещата им. "Ние с вас не сме се карали. Да имаме такъв важен приятел в света, на вас можем да разчитаме", каза Борисов. След официалните приветствени думи президентът запя детската песничка за рожден ден, а в залата беше внесена торта. „Понеже много одъртяваме и гледах да го мина в работа този ден", обясни Борисов на Ривлин защо в този ден е в Израел.
Провъзгласиха го за висш командир на Ордена на Божи гроб
Патриархът на Ерусалим Теофилос Трети провъзгласи българския премиер Бойко Борисов за висш командир на Ордена на Божи гроб. На рождения си ден Борисов бе награден със златен кръст, златна корона и звезда. Борисов пък подари на патриарха картина с Исус Христос, рисувана от 12-годишно българче, която премиерът е купил на благотворителен търг. „И за да почетем неговата вяра в Бога и за засилване на тази негова вяра към светите места, към светия Бог, църква и в свидетелство на това, издаваме писмо от патриарха на Ерусалим, днес, в сряда, на 13 юни 2018 г., поздравления", обърна се към Борисов патриарх Теофилос.
Половината от българите одобряват еврото. 51% от българските граждани одобряват еврото като валута на страната си. Това показва проучването Евробарометър, проведено между 11 и 12 април 2018 г. в седемте държави-членки на ЕС, които все още не са се присъединили към еврозоната.
Нивото на подкрепа към единната валута е най-високо в Румъния, където 70% го подкрепят. В Унгария този дял е 59 на сто. Делът на тези, които одобряват валутата, е най-нисък в Чешката република, като едва една трета (33%) се изказват в подкрепа на приемането на еврото, а най-много (34%) са срещу неговото въвеждане. В останалите държави опозицията надхвърля подкрепата: Швеция (56% срещу 40%), Хърватия (50% срещу 47%) и Полша (50% на 48%).
Социално-демографският анализ показва, че мнозинството от мъжете (57%) подкрепят въвеждането на еврото в своята страна, но по-малка част от жените (45%) споделят това мнение. Що се отнася до цялостното одобрение или опозицията, няма разлика между тези с различни нива на образование, но тези с по-високи нива на образование са по-позитивно настроени към единната валута от тези с по-ниски нива на образование. Самонаетите (50%) и служителите в компании (56%) са по-благосклонни към еврото.
Респондентите, които се чувстват добре информирани за еврото, са по-склонни да подкрепят въвеждането му - 56% в сравнение с 46% от тези, които не се чувстват информирани. Онези, които очакват личните и националните последици да бъдат положителни, също са по-скоро "за" въвеждането на единната валута от онези с отрицателни очаквания.
В повечето от анкетираните държави относителното мнозинство от запитаните смята, че въвеждането от еврото е имало положителни последици за страните, които вече го използват. В Унгария и Румъния мнозинството твърди, че въздействието е положително, но в Чехия и Хърватия респондентите са по-склонни да смятат, че влиянието е отрицателно.
Точно половината от запитаните българи очакват еврото да стане официална валута за страната до 5 години. По-висок е този дял единствено в Хърватия (51%), докато в Швеция почти половината (48 на сто) смятат, че това няма да се случи никога в тяхната страна.
Повечето от запитаните във всички страни смятат, че въвеждането на еврото ще повиши цените, като този дял варира от 74% в Хърватия до 51% в Унгария.
Както е известно, темата за влизането на страната ни в еврозоната стана актуална отново през последните месеци, след като в началото на годината финансовият министър Владислав Горанов обяви, че София ще подаде молба за влизане в ERM II до края на юни. През тази седмица правителството ревизира мнението си, след като Горанов уточни, че страната ще се опита да влезе едновременно във валутния механизъм и банковия съюз - нещо, за което настояват както ЕК, така и Европейската централна банка.
"Крайният резултат, както аз го виждам, е че в рамките на една година ще сме способни да влезем едновременно в тясното сътрудничество в рамките на банковия съюз и на ERM", казва Горанов на бизнесконференция в София, цитиран от „Ройтерс".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |