Отговорните за хората с увреждания избягаха от протестите чак в Ню Йорк. Докато тече драмата между социалния министър Бисер Петков, премиера Бойко Борисов и майките на младежи с увреждания, две високопоставени служителки от социалното министерство, пряко отговорни за проблема - зам.-министър Росица Димитрова и държавният експерт от отдел "Интеграция на хората с увреждания" Надежда Харизанова, са на луксозна командировка в Ню Йорк. По ирония на съдбата от 12 до 14 юни те представят "положителния опит и постигнатите резултати в България" за правата на хората с увреждания и деинституционализацията на децата с увреждания. Насред кризата с оставката на Петков, който в понеделник беше отстранен от Борисов, а във вторник - върнат обратно, за да "отърве премиера от палатковите лагери", в профила на министерството във "Фейсбук" се появиха снимки на Димитрова и Харизанова от Ню Йорк.
Командировката им е с всички екстри - самолетна бизнес класа за зам.-министъра, дневни, квартирни и пр. Общата стойност на пътуването на двете служителки е 16 150 лв., става ясно от документ, с който "Сега" разполага. Тъй като самолетните билети са купени в последния момент, билетът за бизнес класа на Димитрова струва 8306 лв., а икономичната класа на подчинената й - 2016 лв. Останалото до 16 150 лв. са дневни, хотел и пари за вътрешен транспорт. Въпреки че самата конференция е тридневна - от 12 до 14 юни, а нощувките са четири, зам.-министърът и държавният експерт са писали дневни за 6 дни. Не е ясно какво е наложило спешното купуване на билетите, при условие че датите на конференцията са известни още от миналата година.
Пред "Сега" от социалното министерство уточниха, че командировката е за сметка на МТСП и че зам.-министърката за първи път пътува с бизнес класа. Според пресцентъра разходите за Димитрова са 8980 лв., без да уточняват какво точно се покрива със сумата. Тя се възползва от правото си според наредбата за служебните командировки, според която при пътуване над 5 часа зам.-министрите и други висши служители ползват бизнес класа.
След запитването на "Сега" за командировката пресцентърът на МТСП разпространи съобщение до всички медии какво е правила зам.-министърката на конференцията. "Социалното включване на хората с увреждания трябва да е на равни начала с всички останали групи от обществото", заявила Димитрова в централата на ООН. Тя подчертала, че българското законодателство дава гаранции за недискриминация и равни възможности за всички. И обяснила, че у нас се разработва нов закон за социалните услуги, който "ще създаде иновативен модел на финансиране и подобряване на качеството, ефективността, управлението и мониторинга на социалните услуги".
На сайта на конференцията Димитрова не е спомената сред изказалите се. Там пише, че изказване е направил Георги Панайотов, постоянен представител на България в ООН.
Точно проектозаконът, който Димитрова хвали, е една от конфликтните точки между протестиращите и министерството - те настояват да се приеме изготвеният от омбудсмана Мая Манолова проектозакон за личната грижа и към момента отхвърлят варианта двата проекта да се обединят, както предлага министър Бисер Петков. Днес трябва да стане ясно и какви са финансовите разчети за закона на Мая Манолова, която смята, че промените могат да се вместят в сегашния бюджет - мнение, което не се споделя от други експерти. Самият Петков обяви, че за исканията на протестиращите трябват допълнително пари, които Борисов не желае да даде.
Кабинетът увърта лобисткия закон за превозвачите. Около 2500 автобуса, извършващи междуградски пътувания, спряха работа за час и половина вчера в знак на протест срещу подготвяния от ГЕРБ, патриотите и "Воля" проект на Закон за автомобилната камара. Ако проектът не бъде оттеглен, превозвачите планират протестът да премине в ефективна стачка и на 25 юни в цялата страна да се проведат масови шествия. По различни оценки само вчера засегнати от протеста бяха около 40 000 души. С половин уста управляващите все пак допуснаха, че са възможни корекции на текстовете, но според протестиращите това не е достатъчно.
Проектът предвижда създаването на браншова организация, членството в която е задължително. Превозвачи обаче смятат, че проектът дава цялата власт, упражнявана досега от държавата, в ръцете на няколко човека, които са ключови в този бизнес и имат сериозна политическа подкрепа от управляващите. Лидерът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов все пак допусна известни корекции на текстовете. Самият проект нямало да бъде оттеглен, но ще се премахне задължителното членство, "взривило" превозвачите. "Намеренията ни са съвсем добронамерени", обясни Цветанов и се ангажира да проведе срещи и с коалиционните партньори, и с "Воля".
Въпреки увъртанията на управляващите превозвачите не се отказват от протести. "За 25 юни вече имаме заявени за протест 740 автобуса. Колегите с камионите, които са против този законопроект, също ще внесат искане за протести, което означава, че излизаме заедно", заяви Магдалена Милтенова, председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Недоволните първо ще се съберат на площада пред храм-паметника "Александър Невски", а после ще поемат към Народното събрание, към президентството и ще стигнат до Централната автогара. Искането за разрешение на протеста вече е изпратено в Столичната община, макар че превозвачите увериха, че са склонни на диалог.
В сряда лидерът на БСП Корнелия Нинова обвини управляващите, че "дават транспортния бранш в ръцете на близки до властта фирми", и обяви, че транспортният бос Миролюб Столарски вече е регистрирал в Търговския регистър името "Българска автомобилна камара", въпреки че проектозаконът още не е приет. Депутатът Станислав Иванов от ГЕРБ призна, че това наистина е така, но после Столарски прехвърлил камарата на КРИБ, писа Медиапул.
Превозвачите бяха подкрепени и от работодателски организации - БСК, БТПП и АИКБ, но до вчера проектът не беше оттеглен. Мотивът на вносителите е, че така ще се създаде възможност за саморегулация. В момента агенция "Автомобилна администрация" разполага с огромни правомощия при издаването на лицензите и контрола и това води до неефективност и съмнителни практики, смятат депутатите.
Че законопроектът все още не е оттеглен, потвърди вчера и председателят на комисията по транспорт в Народното събрание Халил Летифов, който предупреди, че текстовете в проекта са неясни и може да навредят. "Аз съм убеден, че реакцията на превозвачите ще бъде чута, защото беше категорична и много добре мотивирана. Ако не бъде оттеглен законопроектът, ще има срещи с представители на превозвачите", заяви Летифов пред БНР. Той отбеляза, че и браншът е бил разединен. "Една част бяха "за", а друга - категорично против проекта. Споделям притесненията, защото има неясни текстове", каза още той.
Превозвачите са настояли за обединение в сектора и за по-добра координация, но са изразили притеснение заради предвижданото в проекта задължително членство в браншовия съюз. "Твърде големи правомощия се дават на председателя на камарата, а това трябва да е един колективен орган на самоуправление. В този си вид законът според мен не може да бъде приет. Ако остане така, ще бъде вреден и ще нанесе допълни поражения за автомобилния бранш", категоричен бе Летифов.
Отношенията между неправителствени организации и правителство трудно могат да бъдат уредени със закон, смята бившият министър на транспорта Антони Славински. Самите превозвачи трябва да осъзнаят необходимостта от това да бъдат организирани. Камара може да съществува, но не по силата на задължение от закона, а по осъзната необходимост на превозвачите, изтъкна той.
"БрайтКап венчърс" е новият фонд за рискови инвестиции в България. Ресурс от 25 млн. евро ще бъде насочен към иновативни малки и средни компании в България през новия фонд за рисков капитал "БрайтКап венчърс". Основната част от средствата, или 20 млн. евро, са рециклиран ресурс от програмата JEREMIE на Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ), като има и привлечено частно финансиране. Фондът е основан от четирима експерти в IT сектора и финансите с международна репутация, а очакванията са първите инвестиции да бъдат направени до края на тази година.
Шестият фонд
Фонд мениджърът, който ще инвестира и управлява средствата, "БрайтКап венчърс", е бил избран от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) в конкуренцията на 17 други кандидати и е шестият поред, структуриран за България. Официалното подписване на договора между страните бе извършено в Министерството на икономиката. Сега текат последните стъпки по привличане на частни инвеститори от екипа. Те са от България, Израел и Швейцария и ще осигурят 30% от бюджета на фонда. Това дава надежди, че още през есента ще може да се обявят пилотните проекти, които ще бъдат подкрепени.
"БрайтКап венчърс" ще финансира срещу дялово участие (средно между 5% и 20%) в малки и средни компании, които разработват продукти и услуги в областта на технологиите. Приоритетни области са изкуствения интелект, обработка на големи масиви от данни, медицински технологии, блокчейн, финансови технологии.
Размерът на инвестициите в компаниите ще е от 500 хил. евро до 3 млн. евро. Отделно за ускоряване на растежа ще се предоставят между 50 и 200 хил. евро. С привлечения капитал от чужбина фондът ще може да подпомага и компании извън България, а хоризонтът му на работа е 10-годишен.
Екип с реноме
Освен с финансов ресурс "БрайтКап венчърс" ще допринася за бизнес развитието на компаниите, в които инвестира, с експертизата на екипа си. Партньори във фонда са известни не само в България имена от финансите и високите технологии. Георги Митов е ръководил два успешни стартъпа Sciant и Aviaso, продадени на световни технологични гиганти като VMWare и Honeywell. Елина Халачева е финансист с кариера, преминала през банки и инвестиционни фондове в Ню Йорк и Лондон. Даниел Лорер е предприемач с множество успешни компании, като един проектите, за които е работил - Mercury Interactive, е продаден за 4.5 млрд. долара на Hewlett-Packard. Четвъртият партньор в "БрайтКап венчърс" е Диана Стефанова, която е управляващ директор на развойните центрове на VMWare за Европа и България, с контакти в Силициевата долина.
"Щастлив съм, че "БрайтКап венчърс" получи 20-милионното доверие на ЕИФ, JEREMIE и мнозина частни инвеститори, за да продължим започнатото от колегите от първите рискови фондове и заедно да сложим България на картата", заяви Даниел Лорер след подписването на договора в икономическото министерство.
"Това е шестият фонд за рискови инвестиции, който подпомагаме. Дотук всяко 1 евро инвестиран ресурс привлича 1.5 евро частно финансиране. С вложените около 100 млн. евро бяха подкрепени 210 компании", посочи Роджър Хавенит, заместник-директор на ЕИФ при подписването на договора с фонд мениджъра. Хавенит подчерта, че ресурсът от 20 млн. евро, който ЕИФ насочва през "БрайтКап венчърс", е изцяло рециклиран от успешни компании, подкрепени в рамките на JEREMIE и че вече се водят разговори за следващите проекти за дялово финансиране в България.
България ще трябва да удвои производството на зелена енергия до 2030 г. След 14 часов маратон, преговарящите от името на Европейския парламент и българското председателство на Съвета на ЕС (което представлява страните членки) се договориха, че ЕС като цяло трябва да достигне 32% дял на възобновяемата енергия в крайното си енергийно потребление към 2030 г. Досега целта беше 20% дял на зелената енергия към 2020 г. За България бяха заложени 16%, които бяха постигнати през 2015 г.
Компромисът предстои да бъде формално одобрен от Европейския парламент и Съвета на ЕС.
За разлика от досегашното законодателство, новите цели не са задължителни за страните членки, които нямат да има индивидуална цел. Европейската комисия обаче ще има право да следи дали те използват пълноценно ресурсите си. Как ще става това ще бъде тепърва договаряно. През 2023 г. ще има преглед на постижението и ако страните членки вървят по-бързо от очакваното, целта ще може да бъде повишена.
Страните членки се бяха договорили още през 2014 г., че новите цели за възобновяема енергия ще бъдат 27%. Позицията на Европейския парламент беше за 35%, тъй като според евродепутатите цените на зелените технологии падат стремително, а с по-ниски амбиции ЕС не може да изпълни поетите по Парижкото споразумение за климата ангажименти за намаляване на емисиите на въглероден двуокис с поне 40% към 2030 г. (спрямо нивата им от 1990 г).
В понеделник обаче, германският министър на икономиката Петер Алтмайер заяви по време на срещата на енергийните министри на 28-те, че страната му няма да приеме нови цели, надвишаващи 32%. "Поставянето на неизпълними цели ще отчужди още повече избирателите от политиците", каза тогава Алтмайер. Германия, която годишно плаща над 25 млрд. евро (без допълнителните съпътстващите разходи) за възобновяема енергия отдавна охладня към зеления енергиен ентусиазъм.
За разлика от предишните цели, приети през 2007 г., които изискваха постигане на 20% дял на зелената енергия към 2020 г., сега дялът от 32% се отнася за целия ЕС и страните членки нямат да имат индивидуални цели. Европейската комисия обаче ще може да следи дали страните използват пълния си потенциал, като механизмът за този контрол тепърва предстои да бъде приет. През 2023 г. ще се проведе и преглед на изпълнението, и ако страните членки се движат по-бързо, целите могат да бъдат завишени (но не и занижени)
В новата директива за възобновяемата енергия е заложен и дял от 14% възобновяема енергия в транспорта. Досега този дял беше 10%, като само Австрия и Швеция са достигнали този показател. По-високата цел, която беше договорена днес, цели да насърчи развитието на електрическия транспорт.
Какво означава това за България?
През 2007 г. делът на възобновяемата енергия в крайното енергийно потребление (т.е. не само в производството на електроенергия) в България е бил 9.2%. През 2016 г. (оттогава са последните официални данни за целия ЕС) този дял е нараснал на 18.8%.
Голяма част от този ръст обаче се дължи на т.нар. възобновяема енергия за отопление и охлаждане. Под това енигматично име в българския случай основно се крият дървата за огрев (и много малка част геотермална и слънчева топлинна енергия). Ако през 2007 г. техният дял е бил 13.9%, то през 2016 г. той достига 30%. България е безпрецедентен рекордьор по този показател в ЕС, което кара много зелени организации да подозират правителството в манипулация на данните, за да може страната да изпълни заложените й цели с по-малко инвестиции.
Ако се изолира възобновяема енергия за отопление и охлаждане, то, за да постигне България през 2030 г. дял от 32%, ръстът на използването на зелена енергия трябва да е двойно по-висок, отколкото е отбелязан за периода 2007-2018 г.
За ценовия периода 2017/2018 г. Комисията по енергийно и водно регулиране е предвидила 393.3 млн. евро като субсидии за производителите на възобновяема енергия. По-голяма част от инсталираните вятърни мощности ще спрат да получават субсидии през 2021-2022 г. Приблизително 70% от фотоволтаичните инсталации пък ще се лишат от субсидиите си през 2032 г.
В областта на транспорта за България е важен и постигнатият компромис за дела на биогоривата. Подкрепата за т.нар. биогорива от първо поколение (които използват хранителни земеделски култури) се замразява на нивото й от 2020 г. Тогава ще се наложи и таван на внасяното в ЕС палмово масло, което пък ще насърчи местното производство на биогорива от второ поколение (които не използват хранителни култури).
Китайци искат розово масло за 40 млн. Китайска компания иска да купи розово масло за 40 милиона лева от "Българска роза". От карловската компания обявиха, че са в процес на договаряне на 5-годишно споразумение с китайска корпорация, но не посочиха името й. Интересът е за експорт на масло и козметика на стойност от 40 милиона лева в дългосрочен план. Очаква се споразумението да бъде подписано в началото на юли, съобщиха информационни агенции.
Очакванията са споразумението да бъде подписано в началото на следващия месец.
Фирмата, която започва производството си още през 1948 година и наскоро отбеляза 70-годишен юбилей, изнася продукти в над 20 държави на 4 континента.
За последните 5 г. "Българска роза" е доставила розово масло, което е било вложено в над 11 милиона парфюми на големи марки в индустрията.
Производителят на розово масло отчете продажби за април 2018 г. в размер на 407 хил. лв. и с натрупване от началото на годината 1,302 млрд. лв. Предварителните прогнози за май сочат реализирането на продажби в размер на 340 хил. лв. и с натрупване от началото на годината 1,642 млрд. лв.
Цацаров с нова проверка за Колодрума. С решение на Върховна касационна прокуратура от 22 май преписката за начина на изразходване на средствата при строителството на спортна зала „Колодрума" е върната на Окръжна прокуратура - Пловдив. Това става ясно от отговор на питане, отправено от депутата Славчо Атанасов.
Проверката от ВКП е извършна по заповед на главния прокурор Сотир Цацаров. След нея актовете на двете прокуратури в Пловдив, които не се проезнесоха за нарушения при изразходване на средствата за строителството на залата, са отменени като необосновани.
Пробваха се да върнат опашките за първолаци. Ръководството на столичното 81-во СУ „Виктор Юго" опита да върне опашките за записване на първолаци. Това се случи, след като обяви, че е на трето класиране записването на ученици за обявените свободни 17 места ще се извършва по реда на подаването на документите, докато бройките бъдат запълнени. След сигнал на загрижени родители до „Монитор" проверката ни установи, че школото не е разтълкувало правилно наредбата за прием в първи клас. С бързата намеса на началника на Регионалното управление на образованието Ваня Кастрева и Мария Минчева от дирекция „Образование" към Столична община проблемът бе разрешен и кандидатстването за трето класиране ще се осъществява спрямо водещия от тази година критерий на уседналост.
След като на 13 юни след 18 часа бяха обявени свободните места за трето класиране, наблюдателни родители сигнализираха „Монитор", че в желаното от тях 81-во СУ „Виктор Юго" са обявени за попълване 17 свободни места (16 за паралелката с разширена подготовка по английски език и 1 по немски), като самото класиране ще се извършва на 14, 15 и 18 юни по реда на подаването на документи, докато те бъдат изчерпани. Това от една страна е в разрез с наредбата, според която водещ критерий е уседналостта. От друга, създава предпоставка за опашки и спорове между родители кой кога отишъл да подаде необходимите документи. Майката на детето се бе притеснила дали има смисъл да опитва да запише детето си, тъй като няма възможност да отиде още в първия ден, което означава, че други родители ще я изпреварят. Тези деца обаче можеше да имат по-малко предимство спрямо водещия критерий на уседналост и допълнителните точки, но въпреки това да заемат свободните места.
Припомняме, че от тази година за приема в първи клас от Министерството на образованието и науката въведоха като водещ критерий уседналостта, като предимство дава постоянен или настоящ адрес в прилежащия район на училището, а децата биват разпредели в три групи спрямо времето, от което живеят на този адрес. Спрямо Наредбата за прием в първи клас на Столична община за класиране в едно училище, когато броят на децата надхвърля броя на местата, определени с училищния план-прием, малчуганите трупат точки по допълнителни критерии. А ако и техният брой е равен, се прилага жребий на случайно избрани входящи номера. В наредбата е приложен и график на дейностите, в който са описани сроковете, в които се подават заявления за класиране, кога се обявява списъкът на приетите и след това в кои дни се записват децата за първо и второ класиране. За трето обаче е написано, че след като 13 юни обявят свободните места, от 14-и започва попълване на свободните места след трето класиране. Следвайки водещия критерий и знаейки, че това е трето класиране и нещата трябва да се случват, както досега, училищата трябва първо да приемат документи за участие в класирането, а след това то да се извърши.
Пропуснатите два реда в наредбата за сроковете, в които се случва това, обаче може и да подведат някои училища, както се е случило с 81-во СУ „Виктор Юго. „След като е обявено трето класиране, критериите за прием продължават да бъдат водещи. От МОН са написали, че това е уседналостта, докато от общината са разгърнали вече цялата система, което е нейно задължение. Така, както е изписано като решение, може да подведе някои от директорите", обясни началникът на Регионалното управление на образованието Ваня Кастрева.
Мария Минчева от дирекция „Образование" към СО обясни, че в наредбата ясно е регламентиран начинът на класиране и независимо за кое класиране децата се приемат единствено по водещия и допълнителните критерии. „Никъде не е разписано, че ако останат свободни места, се прилага друг принцип. Предполагам, че става дума за недоразумение. В графика сме вписали само обявяването на свободните места, но ще дадем указания на директорите. Ако имаше по-различни от критериите, те щяха да са заложени в наредбата", обясни Минчева.
Точно недоразумение се оказа и проблемът в 81-во СУ „Виктор Юго. „Ние следваме системата за прием, но за трето класиране нямаме никакви указания. В системата има график, но като стигнем трето класиране не е написано как ще става приемът. Не мисля, че нещо сме нарушили наредбата, след като нямаме допълнителни указания", обясни първоначално директорката на школото Елена Налбантова и допълни, че ако има допълнителни пояснения, ще ги приложат, за да могат да изпълнят решението на общината.
След сигнала на „Монитор" грешката бързо беше поправена и сайтът на школото съобщи, че обявените свободни места са за трето класиране и заявление за участие в него се приемат до 18 юни 12.00 часа. Същия ден в 18 часа се обявяват и списъците с приетите ученици. Те са записват от 19 юни до 20 юни до 12 ч. От 20 юни след 18 ч. до 14 септември на интернет страницата на училището и РУО - София-град, се публикува информацията за свободни места. Едва тогава учениците не кандидатстват по водещия критерий за уседналост, а по документи до запълване на обявените свободни места.
Ползваме повторно под 50% от строителните отпадъци. Под половината от строителните отпадъци у нас се рециклират. Това обяви по време на тематична конференция в София доц. Румяна Захариева от УАСГ. По думите й през 2015 г. официалната статистика е отчела 53%, но експертът смята, че не са били обхванати всички законни места за депонирането им или инсталации за оползотворяването им.
„97% от влаганите в строителството материали подлежат на рециклиране", обясни доц. Захариева. „Още преди 10 години в Холандия, Германия и Дания делът на повторното им използване е достигнал 93 на сто. У нас най-голям източник на отпадъци е пътният сектор - 33%, следвано индустрията - 26%, разрушаването на сгради - 23%, и с по 3% - жп инфраструктурата и битовите ремонти и новото строителство - 12%, като в последния случай става дума основно за земни маси", уточни експертът. Според нея нелегалните сметища за строителни отпадъци са основно от малки строежи и битови ремонти.
По време на конференцията „Как да печелим от отпадъци", стана ясно още, че най-често рециклирани строителни отпадъци се влагат при изграждането и ремонта на пътища. Причината е законовото изискване техният дял да е 8% от използваните в проекта. „За това и повечето пътно-строителни фирми вече имат собствени мобилни рециклатори, но те се използват само за техни нужди", поясни доц. Захариева.
Големият проблем е, че в много области на страната Видин, Монтана, Ловеч, Плевен, Велико Търново, Търговище, Силистра, Габрово, Перник, Кюстендил, Благоевград, Хасково, Смолян, Кърджали, Ямбол няма инсталации за рециклиране и там се разчита на събирането им в специални депа.
Доц. Захариева смята, че няма причини рециклираните строителни материали да са по-скъпи от добива на естествените, защото за тях не се плаща концесия и не им се прави допълнително промиване. Тя посочи пример със „Софийска вода", която купува с 20% по-евтини скални материали от рециклатора край Враждебна, отколкото да ги доставя от кариери в страната, които са по-отдалечени. За да се плати по-ниска такса при доставката до рециклатора е добре строителните отпадъци да бъдат предварително сортирани и за тях се плаща 3 лв./т, срещу 8 лв., ако не са разделени. За депонирането им на законно сметище цената е 45 лв. за тон, като до 2020 г. трябва да достигне 95 лв.
„В целия ЕС цените на рецлираните скални материали са с 20-30% по-ниски, за да се стимулира търсенето им", обясни тя. По думите й голяма част от арматурата за железобетонните конструкции у нас се произвежда от скрап, но в България все още няма механизъм металурзите да декларират каква част от съдържанието е от метални отпадъци.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.874300 |
GBP | 2.353640 |
CHF | 2.081560 |